محصول قیمت تعداد مجموع

جمع کل سبد خرید

قیمت کل تومان0
مجموع تومان0
×

فروشگاه اینترنتی گن لاغری

سبد خرید شما سبد خرید به روز شد
09357667425
09357667425

اسرار چاقی و لاغری (۲)

اسرار چاقی و لاغری (2)Reviewed by Gelaris on Aug 18Rating:

اسرار چاقی و لاغری

 

دوستان ، با توجه به مطلب گذشته و مطلب ذیل و با شرح نکات ظریفی از رژیم درمانی ، برای شما روشن خواهد شد که یک رژیم باید چگونه می تواند تا بهترین و سالم ترین راه برای کاهش وزن باشد ، یا چرا بعضی افراد به سختی وزن کم می کنند؟ و یا دلیل مصرف قرص های لاغری چیست؟ به همین صورت پاسخ بسیاری از سئوالات دیگر را که برای افراد چاق مطرح می شود ، خواهید یافت .

در مطلب شماره یک ، در مورد بخش های تشکیل دهنده انرژی سوخته شده در بدن صحبت کردیم. دیدید که بخش کوچکی از انرژی ، مربوط به هضم غذا و بخش بزرگ تر مربوط به فعالیت بدنی است . ولی عمده ترین بخش تشکیل دهنده ی انرژی لازم برای انجام فعالیت های حیاتی پایه یا (Resting Metabolic Rate) است.
۶۰ تا ۷۵ در صد کل انرژی بدن را RMR شامل می شود که شامل انرژی مورد نیاز برای فعالیت های بیداری ، فعالیت های خواب و کلیه فعالیت های حیاتی ، مثل تپیدن قلب یا عملیات مغزی مورد نیاز برای زنده ماندن ، است .

این بخش از انرژی تقریباً ثابت است و بستگی به خصوصیات بدن فرد دارد ، مثلاً در فردی که نسبت عضلات بدنش بیشتر است این انرژی بیشتر است ؛ از این رو دیرتر چاق می شود ، هر چه درصد چربی کل بدن بالاتر باشدT میزان (RMR) کمتر است .
اما چه چیزهایی (RMR) را تحت تأثیر قرار می دهد ؟

وزن و حجم بدن یکی از عوامل تأثیر گذار بر (RMR) است و با کاهش وزن بدن (RMR) نیز کاهش می یابد . از این رو زمانی که فرد برای مدت کوتاهی ، وزنش با سرعت زیاد، کم شده و دوباره زیاده روی می کند (RMR) همچنان باقی پایین می ماند و دفعه بعد خیلی سخت تر وزنش کم می شود ، خصوصا زمانی که رژیم غذای روزانه فرد کمتر از ۱۰۰۰ کالری باشد .

با انجام تمرینات ورزشی سخت و افزایش حجم عضلات بدن ، میزان (RMR) بالا می رود و این دلیل دیر چاق شدن ورزشکاران است .

نکته کلیدی تضمین کننده موفقیت در برنامه کنترل وزن ، اندازه گیری انرژی پایه Resting metabolic Rate در دفعات متعدد است و برای این است که میزان دقیق کالری مورد نیاز شما و میزان فعالیت مورد احتیاج برای رسیدن به وزن ایده آل ، تعیین شود . پس از مدتی از گذشت رژیم ، باید (RMR) مجددا محاسبه شود تا تعیین گردد برای وزن جدید انرژی کمتری مورد نیاز است یا انرژی بیشتری ؟

محاسبه (RMR ) نیازمند استفاده از دستگاه های خاصی است که با اندازه گیری میزان اکسیژن مصرف شده یا اندازه گیری کالری یا حرارت تولیده شده توسط بدن به وسیله کالریمتر به صورت غیر مستقیم ، ممکن است . با این وسیله که در بیمارستان ها ، مراکز پزشکی و بعضی کلینیک های رژیم درمانی موجود است ، به طور دقیق (RMR) تعیین می شود، ولی به طور تقریبی (RMR) را توسط فرمول های محاسبه انرژی بدست می آورند .
انجام موارد زیر موجب افزایشRMR می شود:

* از رژیم های بسیار کم کالری و محدود پیروی نکنید . زمانی که روزانه کمتر از ۱۰۰۰۰ کالری انرژی مصرف کنید ، انرژی پایه (RMR) کاهش می یابد :

* فعالیت های ورزشی استقامتی را در برنامه ورزشی تان افزایش دهید ، بدین وسیله توده عضلات بدن شما افزایش می یابد و میزان (RMR) نیز بیشتر می شود .

موادی هم هستند که متابولیسم بدن یا سوخت انرژی در بدن را افزایش می دهند ، مثل زیره ، عرق زیره یا چای سبز و بعضی گیاهان دیگر که البته در صد و میزان دقیق اثر گذاری آنها ، مشخص نیست .

* شدت فعالیت های ورزشی تان را به مرور افزایش دهید . با افزایش شدت فعالیت ها ، انرژی سوخته شده در اثر ورزش افزایش می یابد ، حتی می توانید شدت فعالیت های روزانه تان را هم افزایش دهید . مثلاً تندتر از گذشته راه بروید ، به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید و به مرور سریع تر از پله ها بالا بروید .جمعه ها به کوه بروید ، دوچرخه سواری کنید وهر فعالیت دیگری که دوست دارید.

* در دفعات بیشتر غذا بخورید ، ولی مطمئن شوید که حجم کل غذای روزانه بیشتر نشود . از این رو انرژی بیشتری برای تبدیل این میزان غذا به مواد مغذی مورد نیاز ، صرف می شود و مواد مغذی، بهتر در دسترس بدن قرار می گیرد پس در طول رژیم بدن کمتر مبتلا به کمبود می شود .

* فکر نکنید که فقط با ورزش خاصی فعالیت بدنی شما زیاد می شود، حتی با انجام کارهای روزانه به صورت فیزیکی نیز می توانید انرژی بیشتری صرف کنید . مثلاً پیاده به خرید بروید و با سرعت بیشتر پیاده روی کنید .

با انجام کارهای ذکر شده می توانید انرژی بیشتری بسوزانید و راحت تر وزنتان کاهش یابد. ولی موادی هم هستند که متابولیسم بدن یا سوخت انرژی در بدن را افزایش می دهند ، مثل زیره ، عرق زیره یا چای سبز و بعضی گیاهان دیگر که البته در صد و میزان دقیق اثر گذاری آنها ، مشخص نیست .

در مطلب آینده راجع به این مواد و تأثیر مواد نشاسته ای زود هضم بر رژیم لاغری، توضیح بیشتری داده خواهد شد.

با امید تندرستی و سلامتی روز افزون شما

 

اسرار چاقی و لاغری (۲)

پاسخی بگذارید